Kultura i sztuka po 1989 roku

24.05.2019

„Czarodziejski flet” ze scenografią Rafała Olbińskiego w WOK od 13 czerwca

Plakat do spektaklu „Czarodziejski flet” w Warszawskiej Operze Kameralnej. Źródło: WOK Plakat do spektaklu „Czarodziejski flet” w Warszawskiej Operze Kameralnej. Źródło: WOK

Premiera "Czarodziejskiego fletu" W.A. Mozarta w reżyserii Giovanny'ego Castellanosa w Warszawskiej Operze Kameralnej w Warszawie odbędzie się 13 czerwca w ramach Festiwalu Mozartowskiego. Scenografię do spektaklu zaprojektował Rafał Olbiński.

"+Czarodziejski Flet+ uważany jest za jedno z najwybitniejszych mozartowskich arcydzieł scenicznych. Opera powstała w roku śmierci Mozarta, a jej sceniczny żywot trwa nie przerwanie od końca XVIII wieku. Popularnością zdominowała nawet takie dzieła jak +Wesele Figara+ i +Don Giovanni+" - przypomniała Warszawska Opera Kameralna w informacji prasowej.

Uwertura do "Czarodziejskiego fletu" rozpoczyna się powtórzonym trzy razy akordem Es-dur, który symbolizował pukanie adepta do drzwi loży. Es-dur była tonacją masońską, tak jak liczba trzy uważana jest za symbol wolnomularstwa. W utworze i w samej fabule jest dużo innych znaków i odwołań masońskich, jednak zdaniem reżysera Giovanny'ego Castellanosa, Mozart, mimo przynależności do loży, "był bardzo krytyczny wobec masonerii".

Castellanos powiedział PAP, że kompozytor "traktował trochę z przymrużeniem oka i ironią strefę sacrum". "Na pewno nie był wygodnym, pokornym masonem, ale lubił z nich żartować, więc nie byli w pełni zadowoleni z jego poczynań" - mówił. Powiedział, że elementy masońskie zawarte w tej operze "nie są dla niego priorytetem". Castellanos podkreślił, że w swojej realizacji chciałby skupić się na kolorowym, fantastycznym i baśniowym świecie przedstawionym w dziele.

Dodał, że w realizacji "Czarodziejskiego fletu" skupił się na podkreśleniu świata fantastycznego. Jego zdaniem w operze ważne jest również spotkanie dobra i zła. "Dobre wartości walczą z ukrytymi pragnieniami wynikającymi z frustracji bohaterów. Ciemne postacie postępują źle, przede wszystkim z lęku. Mają świadomość wszechobecnego zła, które wisi nad nami wszystkimi" - powiedział.

W przedstawieniu wystąpią m.in. Krzysztof Borysiewicz jako Sarastro, Joanna Moskowicz i Maria Rozynek-Banaszak w roli Królowej Nocy, Aleksandra Szmyd i Ingrida Gapova jako Pamina. Zagra Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem objął Marcin Sompoliński, kostiumy zaprojektował Marcin Łobacz.

Premiera odbędzie się 13 czerwca na Festiwalu Mozartowskim, a kolejne przedstawienia 14, 15, 16 czerwca.(PAP)

autor: Olga Łozińska

oloz/ wj/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL